تفاوت فر برقی و گازی

تفاوت فر برقی و گازی
4.2/5 - (4 امتیاز)

تفاوت فر برقی و گازی و مزایا و معایب فر برقی یا فر گازی یا مقایسه فر برقی و فر گازی سوالی می باشد که هنگای که قصد خرید فر توکار را دارا هستید از خود می پرسید که آیا فر برقی بخرم یا فر گازی ویا حتی فر گازی برقی. در این مقاله به مباحث این فر را برای شما بررسی میکنیم.

تفاوت فر برقی و گازی

  1. منبع انرژی: در فر گازی منبع انرژی گاز – فر برقی منبع انرژی جریان الکتریسه و برق
  2. تولید حرارت: فر گازی مشعل حرارت و شعله – فر برقی المنت برقی
  3. حداکثر دما: فر گازی خانگی 537.7 درجه سانتیگراد – فر برقی دمای حدود 985.5 درجه سانتیگراد
  4. تنظیم کنترل دما: فر گازی تنظیم دما حدودی – فر برقی تنظیم دما دقیق
  5. تنوع محصول: فر گازی تنوع کم – فر برقی زیاد

فر توکار آشپزخانه

داشتن یک فر خوب به هنر شما خیلی کمک میکنه کلا دارا بودن ابزار حرفه ایی در هر زمینه ایی میتواند به خروجی کار شما خیلی کمک کنه مثلا در همین زمینه فر، اگر یک آشپزی خیلی خوب داره کار میکنه و غذاها ، کیک ، شیرینی و هر چیزی که میپزه ، خیلی خوب میشه یکی از دلایل مهمش داشتن یک ابزار کار خوب هست که از مهمترین ابزار خوب در آشپزی حرفه ای و نیمه حرفه ای میتوان به داشتن فر خوب اشاره کرد.اگر شما یک آشپز خوبی هستین هیچ چیز مهمتر از فر برای شما وجود ندارد. اما سالهاست بحث داغی در جریان است – که فر گازی بهتر است یا برقی؟ در اینجا به مزایا و معایب فر برقی و گازی اشره میکنیم

انواع فر

قطعا خود شما بهتر میدونید که چند مدل فر ما در بازار داریم چون قاعدتا الان که این مقاله را میخونید دهها سایت و مقاله رو بررسی کردین و از چندین فروشگاه دیدن کردین . مدل های فر عبارتن از

  • فر برقی
  • فر گازی برقی
فر توکار التون مدل V202

فر گازی

در سری ادامه تفاوت فر برقی و گازی و مزایا و معایب فر گازی و برقی به فر گازی میرسیم. فر گازی نسبت به فر های برقی قیمت مناسب تری دارند و قاعدتا به دلیل سوختی که می سوزانند برای محیط زیست مناسب تر می باشند این فرها یعنی فر گازی به گاز شهری متصل می شوند و شعله توسط گاز ایجاد می شود اما خب از برق فقط برای صفحه دیجیتال و چراغ های آن استفاده می شود. نکته مهم این است که حرارت تولیدی توسط شعله گازی ایجاد می شود.

مزایای فرگازی

  • فر گازی خیلی سریع گرم می شود و حرارت را ایجاد میکندو پس از خاموشی نیز سریعتر خنک می شود.
  • متاسفانه یا خوشبختانه هزینه ی گاز در کشور ما نسبت به برق ارزانتر است پس کسانی که میخواهند دائم با فر کارکنند این مطلب را باید در نظر بگیرن که اگر هزینه برایشان مهم است فر گازی مصرف کمتری دارد.
  • فر گازی به دلیل اینکه قطعات کمتری دارد قطعا هزینه نگه داری و تعمیراتی آن کمتر است و کمتر ایراد پیدا می کند.
  • درون محیط فر گازی که پخت پز را درون آن انجام میدهید مرطوب هست.این محیط مرطوبی یه سری جا خیلی خوبه یه سری جا نه. همه چی بستگی داره شما چه چیزی میخوای بپزی. این مرطوب بودن نمیزاره غذای شما یا هر چیزی که میپزی برشته بشه که این قابلیت مرطوب بودن برای برشته کردن سبزیجات، گوشت و پیتزا خوب هست اما شاید اگر نون یا کیک خاصی میپزید مطلوب نباشد.

معایب فر گازی

  • فر های گازی را نمیتوان با درجه حرارت آن مانور داد به دلیل اینکه دیجیتالی نیست که بگویی این دما بشود و و راحت بتوان کم زیاد کرد و اصولا درجه حرارت ثابت می باشد و نمیتوان مثل برقی به دقت درجه درجه بالا یا پایین کرد .
  • سخت تر بودن مدیریت شعله و شما باید همیشه یه نیم نگاهی به غذای خود داخل فر داشته باشین. فر گازی به دلیل مرطوبی که دارد برای پخت نان و کیک اسفنجی و … نمیتوان به صورت مطلوب در اورد.
  • خطر استفاده از فر گازی بیشتر از فر برقی هست چون در حالت کلی استفاده از گاز خیلی خطرناک تر از استفاده از برق است و خدایی ناکرده اتفاقات جبران ناپذیری دارد
  • اگر برق منزل شما بره مشکلی در پخت پز ندارین مثلا فرض کنید مهمان دارین و برق خانه شما برود حالا میخواین چه کار کنید؟؟؟
  • قاعدتا قطعاتی که برای فر گازی استفاده شده خیلی کمتر از قطعاتی که فر برقی تولید شده است خب این هم باعث میشه فر گازی ارزانتر بشه و هم دیرتر خراب بشه و هزینه نگهداری فر گازی پایین تر بیاد.
  • فرهای گازی پخت را بصورت یکنواخت صورت نمیگیرد اما امروزه در بعضی مدلها از یک فن برای پخش حرارت استفاده می شود.

مضرات فر گازی اشاره شد تا بررسی لازم را در نظر بگیرین.

تفاوت دمای فر برقی و گازی

فر برقی آلتون V403N

فر برقی

در سری ادامه تفاوت فر برقی و گازی و مزایا و معایب فر گازی و برقی به فر برقی میرسیم. فر برقی با پیشرفت تکنولوژی و تاثیرش در کلیه ابعاد زندگی انسانها، قطعا در بحث آشپزخانه و آشپزی هم تاثیر بسزایی گذاشته و فر برقی از این تکنولوژی به خوبی استفاده میکند و کلیه امکانات آن دیجیتالی شده است. هر جا هم تکنولوژی بیاد قاعدتا امکانات بیشتر را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: آیا فر برقی اشعه دارد؟

پخت غذا در فر برقی از راهه المنت صورت میگیرد که این المنت ها در فر برقی بالا و پایین فر برقی قرار دارند. موج حرارت توسط این المنت ها پخش می شود و باعث پخته شدن مواد شما درون فر می شود. فر های برقی خیلی بهتر از فرهای گازی حرارت تولید میکنند که قاعدتا همونجور که ذکر شد هر جا دیجیتال و تکنولوژی هست کاکردن باعث هم راحتتر است هم با دقت بیشتری رخ میدهد.

مزایای فر برقی

  • مزایای فر برقی به دلیل استفاده از تکنولوژی و برق قاعدتا کار کردن با آن راحت تر است ودارای امکانات خیلی بیشتری نسبت به فر گازی می باشد.
  • فرهای برقی به راحتی به برق شهری متصل شده و راحت میتوان از آن استفاده کرد و نیاز به تجهیزات دیگر نمی باشد.
  • فرهای برقی می توانند حرارت بسیار زیادی تولید کنند و قاعدتا این حرارت خیلی بیشتر از فر گازی می باشد به نحوی که شما گاهی بعد از پخت میتوانید این درجه را بالا برد تا ته مانده های مواد غذایی شما پودر شوند که به این قابلیت میتوان تمیزکنندگی خودکار گفته می شود که اصولا فرهای برقی دارا می باشد.
  • یادتان هست گفتیم فر گازی مرطوب هست اما فر برقی برای پخت و پز خشک خیلی بهتر می باشد. این قابلیت برای پخت و پز خشک مثل پخت کیک، شیرینی، حلوا، کلوچه خیلی خوب می باشد. اگر میخواهید مواد غذایی مثل سبزیجات یا هر چیز دیگری را خشک کنید این فر برقی بسیار مناسب می باشد.
  • از خوبی های فر برقی این است که شما کنترل دقیق دمای داخل فر را دارید که مثلا در فلان درجه ثابت باشد و یا چند درجه بالا برود یا پایین بیاد.
  • از دیگر قابلیت بعضی مدل ها این است که در فلان درجه خاموش شود تا غذای شما نسوزد.
  • فر آلتون سنسور پخت گوشت دارد که اگر گوشت پخته شد خاموش شود و از سوختن جلوگیری میکند.

معایب فر برقی

  • معایب فر برقی هزینه نگهداری فر برقی خیلی بالا می باشد چون دیجیتال می باشد ممکن است بعد از مدتی نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه ای باشد و قطعا این تعمیر هزینه بر هست.
  • به دلیل استفاده از برق هزینه استفاده از فر خیلی بالا تر می باشد اگر آشپز حرفه ایی می باشید و دائم با فر کار میکنید این مطلب را در نظر بگیرین
  • چون از جریان الکتریسیته استفاده میکند امکان قطعی برق به هر دلیلی میتواند آشپزی شما را دچار اختلال کند که این مبحث را باید در زمینه مزایای و معایب فر برقی و گازی در نظر بگیرین.

در این قسمت به مضرات فر برقی اشاره کردیم.

بیشتر بخوانید: بررسی کیفیت و کارایی فر آلتون کلیک کنید.

2 thoughts on “تفاوت فر برقی و گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *